Pilkington Mirai™ is geverifieerd vlakglas met de laagste percentage opgenomen CO2

20 feb 2024
Het is onafhankelijk vastgesteld dat Pilkington Mirai™ architectonisch glas, geproduceerd door de NSG Group, 52% minder opgenomen CO2 heeft. Dit wil zeggen dat de koolstofuitstoot als gevolg van de productie, verwerking, en verwijdering van dit product het laagste in zijn soort is.

De onafhankelijke verificatie blijkt uit een nieuwe Environmental Product Declaration (EPD) die nu beschikbaar is voor Pilkington Mirai™, dat in oktober vorig jaar werd gelanceerd.
homepage banner

Het glas werd ontwikkeld in navolging van een reeks wereldprimeur proof-of-concept proeven met alternatieve brandstoffen in de glasproductie, uitgevoerd door de NSG Group. De baanbrekende proeven werden voltooid als onderdeel van het streven van de NSG Group om in 2050 koolstofneutraal te zijn, een doelstelling gecertificeerd door het Science Based Targets Initiative (SBTi).

Pilkington Mirai™ heeft in totaal 52% minder opgenomen CO2 dan standaard floatglas van de NSG Group. Het glas is het meest koolstofarme alternatief voor gewoon floatglas op de markt, zonder verschil in prestaties, kwaliteit of uiterlijk. Het biedt een eenvoudige oplossing voor architecten, projectontwikkelaars en vastgoedeigenaren om op voorhand de opgenomen CO2 van gebouwen te verlagen.

Kristian Chalmers, Global Strategic Commercial Manager in Architectural Glass SBU: "De certificering van Pilkington Mirai™ als het glas met de laagste koolstofuitstoot in zijn soort betekent een belangrijke stap voorwaarts voor de gebouwde omgeving op weg naar een nieuw tijdperk van koolstofarme gebouwen.“

"Het glas stelt ontwerpers van gebouwen in staat om de CO2-impact van hun projecten onmiddellijk te verbeteren, met behoud van de eigenschappen en prestaties zoals die van gewoon vlakglas verwacht mag worden. De EPD's voor Pilkington Mirai™ en ons bredere portfolio bieden architecten, projectontwikkelaars en vastgoedeigenaren glaskeuzes die zullen bijdragen aan hun inzet om CO2-doelstellingen te behalen."

Naast andere milieu-indicatoren, geven EPD's inzicht in het aardopwarmingsvermogen (GWP) van producten door de koolstofuitstoot in elke fase van de levenscyclus van een product te beoordelen. Productie en transport, emissies gegenereerd tijdens de gebruiksduur, en de verwijdering van het glas aan het einde van de levensduur — het wordt allemaal geëvalueerd en gerapporteerd in het EPD.

EPD's stellen architecten en bestekschrijvers niet alleen in staat om beter geïnformeerde, milieubewuste beslissingen te nemen bij de aankoop van materialen, maar ook om de opgenomen CO2 van een gebouw te berekenen.

Hierdoor kunnen architecten hun project laten certificeren, om aan te tonen dat het voldoet aan bepaalde normen voor duurzaam ontwerpen van gebouwen, zoals LEED- of BREEAM-certificering.

Leopoldo Castiella, hoofd van Architectural Glass Global bij de NSG Group: "De naam Mirai, wat 'toekomst' betekent in het Japans, is gekozen om de start aan te geven van de volgende generatie koolstofarme glasproducten. Pilkington Mirai™ is een teken van de voortdurende vooruitgang in de glasindustrie, richting decarbonisatie ten gunste van de gebouwde omgeving als geheel.”

"Het is onze missie om te blijven pionieren op het gebied van glastechnologie met een lage opgenomen CO2 gehalte, waarbij we ons laten leiden door onze SBTI-gecertificeerde doelstellingen op weg naar netto nul en we nauw samenwerken met innovatieve partners uit de industrie."

De EPD voor Pilkington Mirai™ komt bovenop de 21 andere EPD's die al beschikbaar zijn voor de productseries van de NSG Group, waaronder floatglas, gecoat glas, gelaagd glas, gehard glas en combinaties van isolerende glaselementen.

Alle EPD's van de NSG-groep zijn opgesteld door duurzaamheidsadviseur EuGeos en onafhankelijk geverifieerd door een derde partij: Studio Fieschi & soci.

Martijn Rietveld, Commercial Manager Pilkington Nederland onderdeel van de NSG Group: "Bij Pilkington Nederland zijn we ontzettend blij met de inzet vanuit de NSG Group en de komst van Pilkington Mirai™. Echter, wij zitten niet stil en proberen ook als Nederlandse organisatie ons eigen steentje bij te dragen. Zo hebben wij een Cradle to Cradle® zilvercertificering behaald. Ook is een groot aantal van onze producten opgenomen in de Nationale Milieu Database Categorie 1 (NMD), en proberen wij Pilkington Mirai™ hier zo spoedig mogelijk aan toe te voegen. Zo werken we dagelijks aan ons streven om de meest duurzame glaspartner van Nederland te zijn."

Voor meer informatie over Pilkington Mirai™ klik hier.
Voor meer informatie over onze NMD Categorie 1 registratie klik hier.

Neem contact met ons op:
Heeft u interesse in ons low-carbon glas, Pilkington Mirai™? Neem dan gerust contact op met een van onze accountmanagers of de dichtstbijzijnde vestiging van Pilkington Nederland. Zij staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en u te ondersteunen met informatie en advies.

Enschede

Heerenveen

Rotterdam

We kijken ernaar uit om van u te horen en samen te werken aan een duurzamere toekomst met Pilkington Mirai™.

Wij hechten waarde aan uw privacy.